REWALIDACJA

Zajęcia rewalidacyjne są bardzo ważnym elementem pomocy udzielanej dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka. Prowadząc rewalidację zmierzamy do jak największego usamodzielnienia dziecka tak, by mogło ono lepiej funkcjonować w codziennym życiu czy w grupie rówieśniczej.

Cel ten możemy osiągnąć poprzez:

  • rozwijanie mocnych stron dziecka i wykorzystanie ich jako bazę do dalszej pracy;
  • maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji;
  • korygowanie stwierdzonych zaburzeń;
  • dynamizowanie rozwoju poprzez wykorzystanie naturalnych sytuacji i aranżowanie przestrzeni do nabywania , rozwijania i ćwiczenia umiejętności;

W swojej pracy wykorzystujemy różne metody pracy  i zawsze dostosowujemy je do potrzeb
 i możliwości dziecka oraz celów, które chcemy osiągnąć. Szczególne znaczenie mają tutaj metody umożliwiające uczenie się przez działanie i bezpośrednie doświadczanie, wykorzystujące ruch
i funkcjonowanie zmysłów. Do takich metod zaliczyć możemy:

  • Programy Aktywności Knillów – rozwijające świadomość ciała oraz kompetencje komunikacyjne;
  • Edukację przez ruch czy Gimnastykę twórczą Rudolfa Labana, wykorzystując ruch i rytm, rozwijają procesy poznawcze i percepcję;
  • Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, poprzez zróżnicowane zabawy i ćwiczenia pozwala na doświadczanie ciała oraz własnej osoby w relacjach z innymi;
  • Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej – pozwalają rozwijać kompetencje językowe
    i komunikacyjne;
  • Metody rozwijające kompetencje społeczne np. Trening Umiejętności Społecznych czy socjoterapię w formie zajęć o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym oraz wiele innych metod.

Osobami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjne w naszej placówce   są różni specjaliści: oligofrenopedagog, pedagodzy specjalni, logopedzi, neurologopedzi, surdologopeda, tyflopedagog, psycholog i terapeuta SI. Każdorazowo do pracy z dzieckiem przydzielani są przez Zespół do spraw Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Dzieci na podstawie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Objęte tego rodzaju zajęciami dziecko opracowywany ma Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który realizowany jest przez specjalistów i nauczycieli.