REWALIDACJA
Zajęcia rewalidacyjne są bardzo ważnym elementem pomocy udzielanej dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest maksymalizowanie potencjału rozwojowego dziecka. Prowadząc rewalidację zmierzamy do jak największego usamodzielnienia dziecka tak, by mogło ono lepiej funkcjonować w codziennym życiu czy w grupie rówieśniczej.
Cel ten możemy osiągnąć poprzez:
- rozwijanie mocnych stron dziecka i wykorzystanie ich jako bazę do dalszej pracy;
- maksymalne usprawnianie najsilniejszych funkcji;
- korygowanie stwierdzonych zaburzeń;
- dynamizowanie rozwoju poprzez wykorzystanie naturalnych sytuacji i aranżowanie przestrzeni do nabywania , rozwijania i ćwiczenia umiejętności;
W swojej pracy wykorzystujemy różne metody pracy i zawsze dostosowujemy je do potrzeb
i możliwości dziecka oraz celów, które chcemy osiągnąć. Szczególne znaczenie mają tutaj metody umożliwiające uczenie się przez działanie i bezpośrednie doświadczanie, wykorzystujące ruch
i funkcjonowanie zmysłów. Do takich metod zaliczyć możemy:
- Programy Aktywności Knillów – rozwijające świadomość ciała oraz kompetencje komunikacyjne;
- Edukację przez ruch czy Gimnastykę twórczą Rudolfa Labana, wykorzystując ruch i rytm, rozwijają procesy poznawcze i percepcję;
- Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, poprzez zróżnicowane zabawy i ćwiczenia pozwala na doświadczanie ciała oraz własnej osoby w relacjach z innymi;
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej – pozwalają rozwijać kompetencje językowe
i komunikacyjne; - Metody rozwijające kompetencje społeczne np. Trening Umiejętności Społecznych czy socjoterapię w formie zajęć o charakterze profilaktyczno-terapeutycznym oraz wiele innych metod.
Osobami prowadzącymi zajęcia rewalidacyjne w naszej placówce są różni specjaliści: oligofrenopedagog, pedagodzy specjalni, logopedzi, neurologopedzi, surdologopeda, tyflopedagog, psycholog i terapeuta SI. Każdorazowo do pracy z dzieckiem przydzielani są przez Zespół do spraw Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Dzieci na podstawie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Objęte tego rodzaju zajęciami dziecko opracowywany ma Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET), który realizowany jest przez specjalistów i nauczycieli.
